FAQ
Najczęściej zadawane pytania

Jeśli poniżej nie znalazłeś odpowiedzi na Twoje pytanie, napisz do nas wiadomość na: info@evanscoolants.pl a my zrobimy wszystko, aby dostarczyć Ci maksimum informacji.
 

 .

Q. Dlaczego mój pojazd potrzebuje bezwodnego płynu chłodniczego Evans?

A. Bezwodne płyny chłodnicze Evans mają temperaturę wrzenia przekraczającą 180°C , co jest znacznie wyższą wartością w porównaniu do tradycyjnych płynów chłodniczych mieszanych z  wodą w stosunku 50/50, których temperatura wrzenia wynosi około 103°C. Bezwodne płyny chłodnicze Evans liwidują zagrożenie korozyjne, elektrolizy, wżerów, kawiacji pompy wody, niewłaściwej detonacji paliwa, czy przegrzewania.

Q. Z czego zrobione są płyny chłodnicze Evans?

A. Bezwodne płyny chłodnicze Evans bazują na opatentowanych, syntetycznych, nietoksycznych cieczach, zmieszanych z bezwodnym zestawem inhibitorów. 

Q. Który płyn chłodniczy Evans jest właściwy dla mojego pojazdu?

A. Vintage Cool 180° jest specjalnie sformułowany do układów zawierających elementy z metali kolorowych oraz żeliwa, które często spotykamy w pojazdach zabytkowych.
B. Classic Cool 180° jest specjalnie sformułowany do silników z większą ilością stali, żelaza, z mniejszą zawartością miedzi oraz nielicznymi komponentami z aluminium.
C. Power Cool 180° jest specjalnie sformułowany do nowoczesnych silników o wysokich osiągach, ze znaczną ilości komponentów aluminiowych. 
D. Heavy Duty Coolant jest specjalnie sformułowany do silników samochodów ciężarowych, autobusów, silników przemysłowych, i zawiera większą ilość inhibitorów korozji, aby zapewnić żywotność na poziomie większym niż 15 lat.


Q. Czy użycie płynu Evans spowoduje, że mój silnik będzie pracował w wyższej temperaturze?

A. Temperatura robocza silnika i płynu chłodniczego może nieco wzrosnąć, średnio o 3 - 7 stopni. Jednakże temperatura w samym silniku będzie stała, a gorące strumienie pary nie będą powstawały, co oznacza niższą temperaturę pracy silnika.

Q. Czy mogę dolać wody do płynu Evans?

A. Tak, ale tylko w krytycznych sytuacjach. Płyny chłodnicze Evans są mieszalne z wodą, jednak przy  zawartości wody powyżej 5%, ich właściwości są znacznie słabsze. Dlatego po dolaniu wody rekomendujemy ponowną wymianę płynu.

Q. Które płyny chłodnicze zawierają wodę?

A. Wszystkie ogólnodostępne płyny chłodnicze, (zazwyczaj są to koncentraty płynów chłodniczych zmieszane z wodą w stosunki 50/50). Evans Waterless Coolant to jedyny płyn chłodniczy nie zawierający wody.

Q. Jaka jest  najważniejsza cecha płynów chłodniczych Evans?

A. Ogromna różnica pomiędzy temperaturą roboczą, a punktem wrzenia płynu, która wynosi minimum 80°C.

Q. Jaka jest główna rola układu chłodzenia silnika ?

A. Utrzymywać temperaturę części metalowych pod kontrolą.

Q. Jaka jest różnica pomiędzy niebieskim/zielonym oraz czerownym/różowym/pomarańczowym płynem chłodniczym?

A. Przede wszystkim kolor, choć są ogólne wytyczne określające płyny:
A. Większość płynów chłodniczych niebieskich/zielonych nie zawiera technologii inhibitorów OAT (kwasy organiczne), zawierają krzemiany i fosforany, i powinny być wymieniane co dwa lata.
B. Większość czerwonych/różowych/pomarańczowych płynów chłodniczych zawiera technologię OAT i ich żywotność oceniana jest na 3 do 5 lat.
C. Od lat 90-tych większość producentów używa płynów  HOAT (hybrydowa technologia kwasów organicznych). Płyny HOAT także mają żywotność 3 do 5 lat. Te płyny nie podlegają podziałowi ze względu na kolor. (Płynów z powyższych trzech grup nie można mieszać).

Q. Czy kolor bezwodnego płynu chłodniczego Evans określa jego przeznaczenie / różną formulację?

A. Tak, wszystkie bezwodne płyny chłodnicze zawierają odpowiednią dla danego przeznaczenia mieszankę inhibitorów, a dzięki różnym  kolorom możemy określić ich przeznaczenie:
A. Zielony to płyn Classic Cool
B. Purpurowy to płyn Vintage Cool

Q. Jak dodatki OAT w płynach chłodniczych Evans pozostają rozpuszczone, skoro płyn nie zawiera wody?

A. Bezwodne płyny chłodnicze Evans nie zawierają dodatków, które potrzebują wody jako rozpuszczalnika, lub mają wpływ na właściwe działanie dodatków.

Q. Jak trwałe są bezwodne płyny chłodnicze Evans?

A. 4LIFE, wytrzymują tak długo, jak długo nie dostanie się do nich woda, a więc - przy prawidłowym użytkowaniu, tyle co silnik.

Q. Co jest złego w tym, że płyn chłodniczy zawiera wodę?

A. Niska temperatura wrzenia na poziomie 100°C.
B. Jako, że silnik pracuje w temperaturze zbliżonej do temperatury wrzenia wody, (w pobliżu bloku silnika i głowicy występuje wrzenie typowego płynu), wytwarza ciśnienie w układzie chłodzenia.
C. Temperatura wrzenia wody określa, kiedy cały układ przestaje działać.
D. Para wodna nie ma niemal żadnej przewodności cieplnej.
E. Woda jest agresywna dla metali w układach chłodzenia i prowadzi do elektrolizy pomiędzy różnymi metalami w układzie chłodzenia.
F. Woda zawiera tlen, który jest bezpośrednią przyczyną korozji w układzie chłodzenia.

Q. Płyny chłodnicze bazujące na wodzie zawierają w większości 50% glikolu i 50% wody. Dlaczego więc temperatura wrzenia nie jest średnią tych dwóch składników, a jest taka jak temperatura wrzenia wody?

A. Temperatura wrzenia roztworu jest zawsze taka, jak jej najmniej odpornego składnika. Woda staje się parą, a ta jest nasłabszym ogniwem w płynie chłodniczym. Niektóre elementy metalowe w głowicy silnika wytwarzają tyle ciepła, że znajdujacy się pobliżu płyn chłodniczy gotuje się. Efektem tego jest para niemal w 100% wodna. Jeśli temperatura wrzenia pozostałych składników cieczy chłodzącej otaczającej parę wodną jest wyższa, wtedy para nie może się skroplić. Tworzy więc barierę izolacyjną pomiędzy gorącym metalem a płynem chłodzącym, co skutkuje bardzo wysoką temperaturą metalowych cześci silnika, gdyż nie są właściwie chłodzone.

Q. Dlaczego para z gotującej się mieszanki 50/50 glikol/woda (EGW) składa się niemal w 100% z wody?

A. Kiedy płyn się gotuje, część wody podlega destylacji frakcyjnej, gdyż jest ona znacznie bardziej lotna niż glikol. Woda ulatnia się, a glikol pozostaje w postaci płynu.

Przykładowe temperatury wrzenia

A. Woda na poziomie morza (1 atm.) wrze w 100°C.
B. Woda na poziomie morze w układzie z zaworem 1 atm. (w sumie 2 atm) wrze w 121°C.
C. Płyn chłodniczy na poziomie morza (1 atm.) wrze w 106°C.
D. Płyn chłodniczy na poziomie morza w układzie z zaworem 1 atm. (w sumie 2 atm) wrze w 128°C.
E. Evans Waterless Coolant na poziomie morza (1 atm.) wrze w 180°C.

Jaki wpływ na temperaturę wrzenia ma wysokość n.p.m.?

Temperatura wrzenia spada wraz ze wzrostem wysokości n.p.m.
A. Woda na wys.1524m n.p.m. (0.83 atm.) wrze w 97°C.
B. Płyn chłodniczy na wys. 1524m n.p.m. (0.83 atm.) wrze w 103°C.
C. Evans Waterless Coolant na wys. 1524m n.p.m  (0.83 atm.) wrze w 176°C.

Czy w układzie chłodzenia powinienem użyć takiej samej ilości bezwodnego płynu chłodniczego Evans, jak w przypadku typowego płynu?

Tak, pod wpływem temperatury płyn chłodniczy Evans zmienia swoją objętość o max. 1% w porównaniu do typowego płynu 50/50 w 100°C więc można polegać na wskazaniach oryginalnego zbiornika wyrównawczego.

Czym jest kawitacja pompy wody, i w jaki sposób się objawia?

A. W wyniku działania pompy wody pojawia się niskie ciśnienie na jej wlocie. Kawitacja występuje, gdy płyn chłodniczy  bliski swojej temperatury wrzenia napotyka niskie ciśnienie na wlocie pompy i tym samym tworzy parę w jej obrębie. Gaz  ten powoduje, że pompa przestaje funkcjonować, a tym samym cyrkulacja płynu zostanie zatrzymana. Kawitacja pompy prowadzi bezpośrednio do usterki układu chłodzenia, i wyrzucenia płynu z układu, gdyż ciśnienie pary jest wyższe niż ciśnienie zaworu na zbiorniczku wyrównawczym. 

Co to jest "zagotowanie" ?

A. "Zagotowanie" pojawia się, gdy wyłączymy mocno obciążony silnik w momencie, gdy temperatura płynu chłodniczego jest bliska temperatury wrzenia. Zgromadzone ciepło płynu utrzymuje się więc w głowicy. Po wyłączeniu, pompa wody nie powoduje już cyrkulacji płynu w układzie chłodzenia. Zgromadzone ciepło powoduje wrzenie płynu, tworząc ciśnienie, które wyrzuca płyn przez zawór.

Jakie nietypowe ograniczenia w funkcjonowaniu układów chłodzenia pojawiają się, gdy są chłodzone płynem zawierającym wodę?

A. Układ chłodzenia musi utrzymywać temperaturę płynu poniżej temperatury wrzenia wody (w zależności od ciśnienia układu) we wszystkich momentach pracy silnika, oraz po jego wyłączeniu. Jest to szczególnie trudne, gdyż temperatura robocza płynu jest bardzo bliska jego temperaturze wrzenia.

Jak zmienia się pojemność rezerwowa po zmiane płynu na Evans?

A. Olbrzymia różnica pomiędzy temperaturą pracy a temperaturą wrzenia płynu Evans, odblokowuje pojemność rezerwową, która istnieje w układach chłodzenia stworzonych do działania z płynami zawierającymi wodę. Każdy układ chłodzenia zaprojektowany w celu utrzymywania temperatury płynu zarówno podczas pracy, jak i po wyłączeniu silnika,  poniżej temperatury wrzenia wody (w zależności od ciśnienia i warunków), nie będzie musiał tego robić, gdyż nic się nie stanie, gdy temperatura będzie nieco wyższa (woda ma niższą temperaturę wrzenia). W  38°C (pod maską) , chłodnica o temperaturze 121°C pozbędzie się o 25% większej ilości ciepła, niż taka, której temperatura to  104°C.

W jaki sposób Evans przeciwdziała zagotowaniu po wyłączeniu silnika?

A. Dzięki olbrzymiej różnicy pomiędzy temperaturą wrzenia a temperaturą pracy, po wyłączeniu silnika płyn Evans ciągle ma możliwość absorbowania ciepła z gorących części metalowych silnika znajdujących się w głowicy. Jako, że płyn się nie gotuje, nie powstaje para, a więc nie powstaje ciśnienie, które powoduje wyrzucenie płynu poza układ chłodzenia. Tłoki także są mniej obciążone, gdyż temperatura wszelkich częsci metalowych jest pod kontrolą.

Jak płyn Evans chroni silnik przed hot-spot'ami?

A. Olbrzymia różnica pomiędzy temperaturą pracy a temperaturą wrzenia płynu Evans powoduje, że nawet jeśli w jakimkolwiek miejscu w silniku płyn zacznie parować, nartychmiast spowrotem się skropli. Tym samym para nie będzie tworzyła izolacji pomiędzy gorącymi częściami metalowymi, a płynem. Temperatura części metalowych jest tym samym pod kontrolą.

Jak płyn Evans chroni przed kawitacją w pompie wody?

A. Niskie ciśnienie na wlocie pompy nigdy nie jest wystarczająco niskie aby powodować rozrzucanie pary. Pompa nigdy się zapowietrza, więc może pompować płyn.

Jak płyn Evans chroni przed erozją na cylindrach spowodowaną kawitacją? 

A. Erozja na cylindrach spowodowana kawitacją jest problemem występującym przy stosowaniu płynów chłodniczych zawierających wodę. Tłok poruszając się w cylindrze powoduje wibracje tulei. To z kolei powoduje naprzemienną (niskie/wysokie) zmianę ciśnienia płynu chłodzącego. Gdy ciśnienie jest niskie płyn chłodniczy błyskawicznie paruje, a gdy jest wysokie, para opada po przeciwnej stronie cylindra. Ten cykl zdarzeń powtarza się, powodując zaatakowanie tulei metalowych erozją kawitacyjną. Płyn Evans nie zawiera wody, więc takie zjawisko nie ma miejsca.

Czy powinienem dodawać środki anti-freeze do płynu Evans?

A. Nie, płyn Evans nie zamarza do -40°C.

Jaka ilość wody po wymianie, jest akceptowalna w płynie Evans?

A. Idealnie jest, gdy nie jest przekroczona ilość: 3.0%.

W jaki sposób sprawdzacie zawartość wody w płynie?

A. Przy użyciu refraktometru. Poniżej przedstawiamy odczyty przedstawiające zawartość wody w płynie Evans:

Odczyt Evans Waterless Coolant
1.43181 0% objętości
1.43085 1% objętości
1.42986 2% objętości
1.42935 3% objętości
1.42882 4% objętości
1.42749 5% objętości

Co się stanie, jeśli zawartość wody będzie wyższa niż  3%?

A. Nawet, jeśli zawartość wody w płynie Evans będzie wyższa niż  3%, będzie on prezentował i tak nieporównywalnie wyższe parametry niż typowe płyny chłodnicze. Jednak w najbardziej wymagających, trudnych warunkach, może to być zbyt mało. Jeśli zmiana płynu została przeprowadzona zgodnie z zaleceniami, zawartość wody raczej nie powinna przekroczyć 3%.

Czy bezwodne płyny chłodnicze Evans są toksyczne?

A. Nie, bezwodne płyny chłodnicze Evans zawierają opatentowaną formulację DeTox™ i są sklasyfikowane przez laboratorium z certyfikatem EPA jako nietoksyczne. 

Co powinienem zrobić ze starym płynem chłodzącym z mojego samochodu?

A. Tradycyjne płyny chłodnicze są toksyczne, i powinny zostać usunięte zgodnie z prawem.

 

Do pobrania

  • wkrótce