Ograniczenia wody
Evans vs płyny chłodnicze na bazie wody

Już od lat 30-tych, płyny chłodnicze bazują na mieszance etylenu glikolu, wody i inhibitorów korozji. Wszystkie takie mieszanki, mają swoje nieodłączne ograniczenia fizyczne i psychiczne, które ograniczają osiągi silnika, i wpływają na niezawodność. Bezwodne płyny chłodnicze Evans to duży krok naprzód w technologii chłodzenia i ochrony silnika.
 

 .
Corroded components
Woda - ograniczenia chemiczne

Woda - choć jest tania i łatwo dotępna, jest także przyczyną korozji w układach chłodzenia silników  (zobacz Fig.2 & 3).

Woda po podgrzaniu traci znaczną część tlenu, jednak po ostudzeniu absorbuje ponownie świeży tlen. Ten ciągły cykl jest przyczyną korozji, co jest szczególnie widoczne w klasycznych samochodach bez zbiorniczka wyrównawczego.

Woda zachowyuje się także jak elektrolit, jeśli zawiera rozpuszczone ciała stałe takie jak sól, wapń. To sprzyja korozji metali, gdzie metale bardziej szlachetne poświęcają się dla metali mniej szlachetnych - efektem są wżery.

Inhibitory korozji przez lata wielokrotnie zmieniały swoją formulację, ale nie zawsze na lepsze. Produkty na bazie azotyn, krzemianu, boranu, i azolów są znane od wielu lat, od niedawna popularne są produkty z technologią kwasów organicznych (OAT). Takie płyny często nazywane są jako "Long-life" - wytrzymują 5 lat, podczas gdy klasyczne formulacje maksymalnie 1 - 2 lata.

Mimo, że mieszanki OAT-EG-Woda są obecnie używane w większości nowych silników,  są zdecydowanie mniej znakomite w starszych pojazdach, oraz wysoko obciążonych silnikach Diesel (HDDE). Po kilku latach używania produktów OAT wielu producentów HDDE oraz operatoró flot powróciło do produktów na bazie azotyn i/lub hybrydowych OAT (HOAT). Jednym z powodów takich zmian jest fakt, że produkty OAT oferują minmalną ochronę przed powstawaniem wżerów.

Aby utzymać odpowiedni poziom ochrony antykorozyjnej, często potrzeba ponownie dodać do płynu składnik SCA, inhibitor korozji. Jednak SCA zarówno w zbyt małej, jak i w zbyt dużej ilości jest  niebezpieczny - powoduje wtedy przyspieszoną korozję, wżery na cylindrach, oraz blokuje kanały chłodzące tworząc zakrzepy.

Bezwodne płyny chłodzące Evans zawierają bardzo małą ilość tlenu, i są stosunkowo słabymi przewodnikami w porównaniu do płynów na bazie wody. Tym samym korozja metali oraz utrata właściwości płynu nie występują. Dlatego też bezwodne płyny chłodzące Evans mogą być stosowanie do końca żywotności silników.

 

Do pobrania

  • wkrótce